De collectie hedendaagse kunst van Musea Brugge wordt opnieuw verrijkt met drie bijzondere werken die in langdurige bruikleen zijn gegeven door de Vlaamse Gemeenschap. Het gaat om een beeldhouwwerk, een schilderij en een tekening van Vlaamse kunstenaars die zowel gevestigde namen als veelbelovende talenten vertegenwoordigen. Een waardevolle toevoeging die niet onopgemerkt blijft in de kunstwereld.
Vlaamse kunst in de kijker
De Vlaamse overheid breidde recent haar kunstcollectie uit met vijftien nieuwe werken van diverse kunstenaars. Drie van deze werken zijn nu toegewezen aan Musea Brugge. Het gaat om een beeldhouwwerk van Sofie Müller, een schilderij van Shirley Villavicencio Pizango en een tekening van Fabrice Souvereyns.
Volgens schepen van Cultuur Nico Blontrock bevestigt deze bruikleen de status van Musea Brugge als een belangrijke internationale speler in de kunstwereld. “Het is een mooie erkenning van Vlaanderen voor onze werking. Onze collectie hedendaagse kunst blijft groeien en inspireert een breed publiek,” aldus Blontrock.
Rijke collectie met toekomstperspectief
Anne van Oosterwijk, directeur Collectie van Musea Brugge, benadrukt de waarde van deze uitbreiding: “Onze hedendaagse kunstcollectie is nog volop in ontwikkeling. Het doel is een representatieve verzameling op te bouwen die zowel het heden weerspiegelt als toekomstbestendig is. Met deze werken halen we een unieke mix van gevestigde en opkomende kunstenaars in huis.”
Recente aankopen zoals die van Otobong Nkanga, Diana Al-Hadid en Ellen Harvey getuigen van de ambitie om internationale topstukken naar Brugge te brengen. De toevoeging van Müller, Souvereyns en Villavicencio Pizango biedt volgens Van Oosterwijk nieuwe dimensies aan de collectie.
De werken in detail
Sofie Müller – AL/LXIV/18 (2018)
Het beeldhouwwerk van Sofie Müller, gemaakt van albast, onderzoekt de kwetsbaarheid en imperfecties van de menselijke natuur. Het semi-transparante materiaal verwijst naar huid, terwijl de donkere neus een knipoog is naar historische beelden die door iconoclasme werden aangetast. Müller’s werk nodigt uit tot reflectie over identiteit en vergankelijkheid.
Shirley Villavicencio Pizango – Dusty Memories with a Smell of Nostalgia (2023)
Villavicencio Pizango, die haar roots in Peru combineert met haar leven in België, schildert intieme portretten van familie en herinneringen. In dit schilderij kijkt een jong persoon, rustend op een tafel, de kijker aan. De kleurrijke achtergrond contrasteert met de melancholieke sfeer van de hoofdfiguur, wat vragen oproept over nostalgie en vervreemding.
Fabrice Souvereyns – Erased. Silent message (2023)
De tekeningen van Fabrice Souvereyns zijn een spel van constructie en destructie. In dit werk gumde hij alle potloodlijnen weg, waardoor slechts subtiele sporen achterblijven. Het resultaat voelt levendig aan, alsof het papier zelf een huid is geworden. De delicate lijnen roepen een landschap op dat de kijker dwingt tot intense observatie.
Toekomstige thuis voor topwerken
De drie werken worden voorlopig opgeslagen in de Erfgoedfabriek, het nieuwe depotgebouw van Musea Brugge. Later zullen ze een prominente plaats krijgen in de tentoonstellingsruimtes van het toekomstige BRUSK en het gerenoveerde Groeningemuseum, gepland voor het najaar van 2029.
Met deze langdurige bruikleen zet Musea Brugge niet alleen een stap vooruit in de hedendaagse kunstwereld, maar biedt het ook een platform aan Vlaamse kunstenaars om zowel lokaal als internationaal te schitteren.