Een nieuw initiatief helpt jongeren om digitaal gedrag in balans te brengen
Vorig jaar kreeg het lokaal bestuur van Blankenberge een mooie erkenning: de Ethias Youth Solidarity Award, goed voor een bedrag van 25.000 euro. Een flink deel daarvan—8.700 euro om precies te zijn—gaat nu naar een lokaal onderzoek samen met Thepco vzw, een organisatie die jongeren helpt met therapie en counseling. Sinds 2013 is Thepco ook actief in Blankenberge, en nu duiken ze in een belangrijk thema: hoe krijgen jongeren een vrijetijdsaanbod dat hen echt aanspreekt?
Jongeren groeien op in een digitale wereld
De huidige generatie jongeren, ook wel digital natives genoemd, is opgegroeid met schermen. Ze kennen geen wereld zonder smartphones, social media en online games. Dat brengt natuurlijk veel kansen met zich mee, maar ook uitdagingen. Problematisch digitaal gedrag, zoals overmatig gamen of sociale media-gebruik, wordt zelfs door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) erkend als een vorm van verslaving. En net zoals bij andere verslavingen is er begeleiding nodig, geen straf of verbod.
Een positieve aanpak, geen schermverbod
Het onderzoek van Thepco vzw richt zich op wat wél werkt. Hoe kunnen we een vrijetijdsaanbod ontwikkelen dat jongeren aanspreekt, zonder dat ze hun digitale leven volledig moeten loslaten? Het Digital Natives-project, dat al bestaat binnen de eerstelijns psychologische ondersteuning, blijkt een goede basis om op verder te bouwen. Dit initiatief krijgt nu een extra duwtje in de rug met deze nieuwe samenwerking.
Het lokaal bestuur kiest bewust voor een positieve aanpak. De bedoeling is niet om jongeren weg te trekken van het digitale, maar om hen te helpen een gezond evenwicht te vinden. Want zeg nou zelf: wat werkt beter? Een verbod op schermtijd of een vrijetijdsaanbod dat écht leuk is en hen ook offline weet te prikkelen?
Meer dan alleen schermtijd: ook offline verbinden
De sleutel ligt in het aansluiten bij de leefwereld van jongeren. Door in te spelen op hun interesses en talenten, krijgen ze de kans om ook offline nieuwe en boeiende ervaringen op te doen. Het gaat erom hen te laten zien dat er naast de onlinewereld nog een heleboel moois te ontdekken valt.
Dit onderzoek kan waardevolle inzichten opleveren voor de toekomst. Wat werkt echt? Hoe kunnen we jongeren helpen om balans te vinden? En vooral: hoe maken we offline activiteiten weer aantrekkelijk?
Wat denk jij? Moeten we jongeren beter begeleiden in hun schermgebruik? Laat het weten in de reacties!